Data Studio sisällöntuottajille

Uusi edullinen tapa tehdä tiedolla johtamisesta helppoa.

Tiedolla johtaminen voi käytännössä jäädä korulauseeksi. Googlen Data Studio auttaa organisaatioita seuraamaan viestinnän ja markkinoinnin onnistumista helposti ja edullisesti, yhdestä ja samasta paikasta. 

Viestintään liittyy nykyisin paljon mittaamista ja raportointia. Organisaation viestintäihmiset sopivat yleensä keskenään mittareista, ja muut työntekijät keräävät sen jälkeen omilla tahoillaan lukuja kvartaaliraportteihin ja rahoittajille. Mutta muistavatko he, mikä ero on esimerkiksi verkkosivujen uniikeilla sivulatauksilla ja kävijöillä? Tai mitä mittareita pitää ylipäänsä käyttää oman viestinnän seurannassa? Tai mistä kohtaa analytiikkapalvelusta tai someanalytiikasta löytyvät ne viestinnän haluamat tiedot? Tai kenellä on näiden palveluiden tunnukset?

Mitä jos tarjolla olisi työkalu, joka koostuisi juuri omalle organisaatiolle räätälöidyistä, ohjeilla varustetuista mittareista? Työkalu, joka kokoaisi kaikki oleelliset tiedot yhteen ja joka olisi helposti kaikkien saatavilla?

Data Studio on Googlen omistama tilastotietojen visualisointityökalu. Se mahdollistaa eri tietolähteiden (kuten Google Analyticsin, Google Search Consolen, Google Adsin, Facebookin, Twitterin) datan tuomisen ja yhdistämisen samaan selaimen kautta käytettävään “diaesitykseen”.

Data Studiota on helppo muokata esimerkiksi rahoittajalle lähetettävän raportoinnin tai organisaation oman viestinnän/markkinoinnin mittaustarpeiden mukaan. Data Studioon on mahdollista lisätä tekstiä ja selityksiä, joilla opastetaan palvelua käyttäviä oman organisaation työntekijöitä tai ulkopuolisia tahoja.

Data Studion yksittäiset diasivut rakennetaan tilaajan määrittämien viestintätavoitteiden mukaan. Jos tavoitteena on esimerkiksi organisaation näkyvyyden lisääminen, Data Studiolla voidaan muun muassa valaista verkko- ja somesisältöjen kävijämääriä ja kävijöiden sitoutumista niihin pitkällä aikavälillä, somen roolia organisaation viestien levittäjänä ja vahvistajana sekä verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Jos tavoitteena on markkinoida jotain palvelua tai toimintoa, mainonnan rahoitusta ja potentiaalisten asiakkaiden konversiota voidaan tarkastella Data Studiossa.

Data Studio on hyvä työkalu erityisesti sisällöntuottajille. Sen avulla voidaan tehdä paljon enemmän kuin listata ladatuimpia sisältösivuja. Data Studion avulla sisällöntuottajat voivat niputtaa yhteen yksittäisiä verkkosivuja yhdessä mitattavaksi. Tai mitata kävijöiden sitoutumista ja skrollausastetta yksittäisillä sivuilla. Tai tutkia ulkoisen ja sisäisen haun termejä, sisältöjen näkyvyyttä Googlessa, tai katsoa vaikkapa pitkän ajan trendiä somesta tulevan liikenteen muutoksista. Data Studion avulla voi myös tarkkailla blogin asiasanojen latauskertoja tai blogitekstin perässä olevan napin konversioastetta. Mahdollisuuksia on loputtomasti.

Data Studio pähkinänkuoressa

  • Vie tiedolla johtaminen uudelle tasolle. Data Studio on Googlen ilmainen työkalu, johon on mahdollista yhdistää satoja erilaisia tiedonlähteitä, usein älykkäämmin kuin alkuperäisissä palveluissa itsessään. Data Studioon pystyy keskittämään organisaation kannalta oleellisen tiedon, ja näyttävän näköisen diaesityksen avulla on helppo käydä läpi kuukausi-, kvartaali- ja vuositason saavutuksia.
  • Räätälöi itsesi näköiseksi. Data Studioon valitaan juuri oman organisaation tavoitteiden mukaiset mittarit. Graafit ovat interaktiivisia, ja tarkastelun aikavälin vaihtaminen on helppoa. Räätälöidystä Data Studiosta on paljon hyötyä raportoinnissa ja toiminnan kehittämisessä. Se syventää myös ymmärrystä omasta viestinnästä ja sisällöntuotannosta sekä kohderyhmien toiminnasta.
  • Tee datan käytöstä helppoa kaikille. Data Studio on vakioitu ympäristö, joka yhdenmukaistaa tilastojen käyttöä organisaatiossa ja poistaa epävarmuutta datan käytöstä. Sen sivuille voidaan liittää selittäviä tekstejä ja ohjeistuksia. Data Studion linkin voi jakaa ulkopuolisille tai palvelun voi säätää lähettämään raportteja automaattisesti sähköpostitse.

Pystyttäminen ja hinta

Data Studio pystytetään liittämällä siihen ne ulkopuoliset palvelut, joista tietoa tuodaan. Suurin osa kytkennöistä (kuten esimerkiksi Google Analytics ja Google Search Console) voidaan tehdä Data Studiossa ilman ylimääräisiä kuluja. Joistain kytkennöistä saattaa tulla maltillisia kuukausimaksuja. Näitä ovat tyypillisesti somealustat, jotka kytketään esimerkiksi maksullisen Power My Analytics -palvelun avulla (25 dollaria kuussa max. kolmesta kytkennästä, ks. lista kytkennöistä).

Itse Data Studion käyttö on ilmaista, eikä siitä tule kuukausi- tai vuosimaksuja. Boost Helsinki pystyttää Data Studion yleensä asiakkaan itse avaamalle Google Data Studio -tilille, jotta palvelun omistajuus säilyy viime kädessä asiakkaalla itsellään.

HINTA: Alkukytkentöjen* kiinteä hinta on 120€ + yksittäisen sivun 60€ (ilman alv. 24%).
5 sivua = 420€ + alv. 24% = 520,80€
10 sivua = 720€ + alv. 24% = 892,80€
15 sivua = 1 020€ + alv. 24% = 1 264,80€
20 sivua = 1 320€ + alv. 24% = 1 636,80€

Sivut on suunniteltu helposti tulostettaviksi. Yhdellä sivulla on tyypillisesti 1-2 interaktiivista graafia tai taulukkoa. Kävijäprofiilisivulla voi kuitenkin olla jopa 6 mittaria. Minimitilaus on 5 sivua. Sen jälkeen sivuja voi ajan myötä tilata vaikka yhden kerrallaan lisätilauksena. Sivuista annetaan tilaajalle malliesimerkkejä.

* Pitää sisällään maksimissaan 5 ulkoisen palvelun kytkennät. Hinta on sama riippumatta siitä, onko kytkentöjä 1 tai 5. Hintaan kuuluu ainoastaan Data Studioon tehtävä kytkentä, ei esimerkiksi asiakkaan verkkosivuille tehtävä seurantakoodin asennus, jotta esim. Google Analytics, Google Tag Manager, tai konversioseuranta toimisi. Yleensä nämä ovat suhteellisen pieniä toimenpiteitä, jotka pitää teettää sivuston teknisellä ylläpidolla. Työt voi tilata tarvittaessa myös Boost Helsingin tekniseltä asiantuntijalta, joka veloittaa 80€/h + alv. 24%. Minimiveloitus asiantuntijalla on 2 tuntia, ja se on lähes kaikissa tapauksissa riittävä aika kaikenlaisten kytkentöjen ja konversioseurantojen asettamiseksi. Muusta teknisestä työstä veloitetaan 95€/h + alv. 24%.

Älä jää yksin miettimään, mitä kaikkea voisit tehdä verkossa.

Ota yhteyttä